top of page

Vanwaar komt de naam 'text fairy'?

Ik krijg vaak de vraag vanwaar mijn bedrijfnaam Text Fairy komt. Ik koos de naam ‘Text Fairy’ in 2014, toen ik een ondernemingsnummer aanvroeg voor mijn (toen nog) bijberoep en een naam ‘moest’ opgeven. Het was een vrij snelle en impulsieve beslissing (zoals ik wel vaker doe) maar de naam voelde gewoon goed aan en hij paste bij mij. So why not? Ik was in die tijd nogal een ‘roze glittermadam’, moet je weten... Het was uiteindelijk ook ‘maar’ voor mijn bijberoep; wist ik veel dat dit zo’n succes zou worden en ik nog geen 2 jaar later volledig zelfstandig zou worden. 't Kan verkeren...


In de loop der jaren was er af en toe eens iemand die de naam niet begreep (vooral dan aan de telefoon) of die zich afvroeg: 'en wat doet dat dan precies, zo'n Text Fairy?' Ik legde telkens netjes uit waar mijn bedrijfsnaam voor stond maar ik vond het altijd een beetje gênant, omdat het blijkbaar niet zo vanzelfsprekend was als ik zelf dacht... Daardoor durfde ik al eens te twijfelen aan mijn bedrijfsnaam. Bovendien veranderde ik in de loop de jaren van een pink lady in een sporty chic jongedame (ik ben nog maar 38: 'mevrouw' is voor later: lieve mensen). Paste 'Text Fairy' dan wel nog 100% bij mij? En was dat eigenlijk niet te 'onnozel' en te speels voor die o zo serieuze bedrijfswereld, waarin ik mij nu bevond? Was het niet eens tijd voor iets nieuws, een bedrijfsnaam die de mensen wél meteen zouden begrijpen?


Het antwoord: ja, nee en nééé! Text Fairy is voor mijn bedrijf, voor hetgeen ik al zeven jaar gepassioneerd doe, de naam die perfect de lading dekt. En daar zijn verschillende redenen voor.


Een fee bruist van enthousiasme. Ik ga hier nu niet zeggen dat ik élke dag uit mijn bed spring, maar meestal wel eigenlijk (ik ben een echte ochtendmens, soms op het irritante af #sorrynotsorry). Weet je, ik doe mijn job su-per-graag en het vooruitzicht dat ik een dag ‘mag’ werken, maakt me gewoon blij. Dat klinkt misschien overdreven maar ik méén dat echt wel. Ik ben altijd opgewekt en vrolijk in mijn omgang met mijn klanten, dat komt vanzelf. Een goede fee is volgens mij ook steeds opgewekt in de sprookjes. Tenzij het een slechte fee is natuurlijk, maar - spoiler alert - die bestaan niet hé. Dan zijn het boze heksen en ik heb mijn bedrijf gelukkig niet ‘Text Witch’ genoemd...


Een fee fladdert in het rond. Ik kan niet vliegen maar ik voel me in mijn job wel alsof ik vleugels heb. Sorry als dat cliché en melig klinkt maar zo voelt het aan voor mij. Ik werk voor veel verschillende klanten in uiteenlopende sectoren. Ik schrijf artikels voor magazines, webteksten, blogposts, social media copy… Waardevolle, vlotte content creëren waar mensen écht iets aan hebben, geeft mij veel voldoening en dus ook die figuurlijke vleugeltjes. Ik fladder vrolijk in het rond tussen mijn klanten en verschillende opdrachten. Ik geniet enorm van die variatie: het verruimt mijn kennis en geeft me veel inspiratie, die ik gebruik op professioneel én op privé-vlak.


Een fee maakt mensen blij. In de sprookjes is 'de goede fee' altijd iemand die anderen blij maakt dankzij haar magische toverstaf en toverkrachten. Mijn pen (of beter: het klavier van mijn MacBook) is mijn toverstokje. En daar maak ik mijn klanten blij mee - of dat is toch altijd mijn bedoeling. Ik wil niet ‘zomaar wat teksten produceren’. Neen, ik wil teksten schrijven die leuk zijn om te lezen, die de boodschap/het verhaal uitdragen dat mijn klant voor ogen heeft, teksten met waarde die er echt toe doen. Ik ben een perfectionist en ik vind het heel belangrijk om kwaliteit af te leveren aan mijn klanten. Zo zijn zij tevreden en ikzelf ook. Een compliment van een klant of van iemand met wie ik op één of andere manier heb samengewerkt, hoe klein of hoe groot de opdracht ook was, is en blijft het mooiste wat ik kan krijgen. Het raakt mij na al die jaren nog altijd als een klant laat weten dat hij/zij supertevreden is van mijn werk. Onlangs moest ik iemand interviewen voor een artikel in een magazine. Ik liet hem de tekst nalezen en hij stuurde terug dat het erg knap geschreven was, en dat ik er ondanks de beperkte informatie van zijn kant een heel mooi stuk van gemaakt had. Mijn hart maakte een sprongetje toen ik dat las, mijn dag was op slag goed! Ik heb zelfs een aparte map in mijn mailbox voor dergelijke mails met leuke feedback. Dat helpt op dagen dat het eens wat moeilijker gaat! Want het is hier bij Text Fairy heus niet elke dag rozengeur en maneschijn, mijn leven is geen sprookje hé ;-)


Een fee neemt zichzelf vooral niet té serieus. Een van de redenen waarom ik soms twijfelde aan mijn naam, is omdat ik dacht dat het wat te speels klonk. Te sprookjesachtig, te kinderlijk. Maar weet je, dat vind ik net het leuke eraan. Want dat speelse kantje zit gewoon in mijn manier van werken en omgaan met klanten. Ik ben altijd al op een informele, vriendschappelijke manier omgegaan met klanten en mijn netwerk. Dat werkt en het voelt goed aan voor mij, al is het misschien verschillend van hoe anderen het doen (en wat ook prima is, ik ben soms ‘gezond jaloers’ op de 'professionelere' aanpak van een ander). Ik blijf het doen zoals ik deed want op een andere manier zou het voor mij gewoon niet lukken, het zou ‘tegen mijn natuur’ zijn. Ik durf van mezelf zeggen dat ik een expert ben in wat ik doe, dat ik behoorlijk succesvol ben als 'tekstenfee'. Maar ik neem mezelf nooit té serieus, ik vind het belangrijk dat het luchtig en plezant blijft. Anders zou mijn feeëriek enthousiasme snel verdwijnen. En dat bederft niet enkel de pret voor mezelf, ik zou het ook uitstralen op mijn klanten. Dus neen, dat gaan we niét doen!


Moraal van het verhaal: mijn bedrijfsnaam staat na 8 jaar nog altijd perfect voor wat ik doe. Ik ben uiteraard wat ouder en wijzer geworden en heb een pak meer ervaring op mijn teller. Maar de kern van de zaak is nooit veranderd: vlotte, waardevolle teksten schrijven. Met veel enthousiasme én een vleugje magie! Ik heb nog steeds dezelfde aanpak, dezelfde drive, dezelfde goesting. Zelfs nog meer dan in mijn beginjaren, heb ik het gevoel! Dat belooft voor binnen een paar jaar, hou je maar al vast aan de takken van de bomen want dat gaat wat geven dan...


Wie mij volgt op Instagram, weet dat ik geen aparte bedrijfsaccount heb. Dat geldt trouwens ook voor Facebook, maar dat gebruik ik sowieso nauwelijks. Mijn Instagramnaam is @josefien_textfairy en dat is een zeer bewuste keuze. Ik heb er een tijdje over gedacht om toch een aparte Text Fairy account aan te maken. Maar ik had er geen goed gevoel bij. Let op, alle respect voor copywriter die dat wél doen. Ik spreek enkel voor mezelf. De reden hiervoor is: wat ik doe als copywriter op professioneel vlak, loopt volledig parallel met wie en hoe ik ben, mijn persoonlijk leven. Mijn persoonlijk en professioneel leven zijn heel nauw met elkaar verweven en ik vind dat prima zo. Alle ervaringen die ik opdoe ‘in het leven’ (bv. plekken die ik bezoek, boeken die ik lees) beïnvloeden mijn werk. Ik krijg bijvoorbeeld vaak schrijfinspiratie wanneer ik in een stad loop en dingen of mensen rond mij zie, of tijdens het hardlopen. En ik heb al vaak ondervonden dat levenservaringen waaruit ik veel leer en die mij sterker maken en doen groeien als mens, mij ook verder helpen op werkvlak. Omgekeerd geldt ook: door mijn job leer ik veel bij en ontmoet ik interessante mensen. En dat maakt mij, als persoon, rijker.


Zoals ik al schreef, ga ik vrij informeel en los om met mijn klanten. De meesten van hen weten veel over mij (bv. mijn gezinssituatie, mijn hobby’s…) omdat ik er vaak met hen wat over praat. Los van het feit dat dit gewoon leuk is (en ik natuurlijk ook niet vertel welk kleur onderbroek ik draag of zo, but I think you get my point), geloof ik er sterk in dat deze persoonlijke, ietwat familiaire (volgens sommigen misschien té maar hey, iedereen doet het op zijn of haar eigen manier) benadering van mijn klanten een uitstekende basis is voor een langdurige samenwerking. Daarom voel ik niet de nood om mijn persoonlijke leven echt ‘af te schermen’ ten opzichte van klanten en andere professionele relaties. Sta mij toe dit te beschouwen als een van de vele sterktes van 'het merk Text Fairy'.


Ziezo, hopelijk is het nu 100% duidelijk waarom ik mezelf back in the days heb omgedoopt tot the one and only Text Fairy. Wil je nog meer weten? Heb je prangende vragen die je op me wil afvuren? Shoot, geef me gerust een seintje!

94 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page